Saturday, 23 April 2011

tension!

tension..tension..tension...!
hehe..ltih nk design blog ni..no  idea =(
any suggestion? heee...

Tuesday, 19 April 2011

exam mari??? bersediakah anda...?

Alhamdulillah.... minggu exam telah bermula...bagi yang telah lepas..xkire la bape paper..or da abis sume..tahniah la ye...
moge ilmu y diajarkan dicurahkan sepenuhnye di kertas jwapan exam =)
post ni utk y masih lom stat exam..y sedang pon leh gak...berkongsi ap y mampu k 


kecut perut?gelabah?..demam..? sume ni biasa je bg sume student....aku xterkecuali...
sume ni perlu diatasi dengan baiknye...
aku pon xde tips yang sesuai..but korg leh la try ni..mdh2an berjaya ye..AMIN!!
• Keikhlasan niat dan perbuatan
• Usaha yang tersusun dan berterusan
• Kefahaman akan konsep usaha dan tawakal
• Kefahaman terhadap keperluan dan pergantungan kepada Allah
aku pon xnk terang panjang lebar..sebab korg pon da besar panjang..ngeh3...
apa-apa pon..ingatlah bhwa dlam....
ayat 286 surah Al-Baqarah :
"Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Dia mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya, dan dia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya. (Mereka berdoa Dengan berkata):
"Wahai Tuhan kami! janganlah Engkau mengirakan kami salah jika kami lupa atau kami tersalah. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya. Dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami, dan berilah rahmat kepada kami. Engkaulah Penolong kami; oleh itu, tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yang kafir."
tengah2 kata(xnak akhir kata sebab InsyaALLAh ade lg nk kongsi)...semoga ap y dilakukan mendapat redha-NYA dan kita berjaya dalam setiap perlaksanaan kerja kita...AMIN....(^_^)

Monday, 18 April 2011

Saat Lafaz Sakinah

 Heningnya
Sunyi suasana
Lafaz sakinah bermula

Apa rasa
Diterjemah hanya
Sebak abah tangis ibunda

Adalah aku wali puteriku
Serah kini amanahku ini padamu
Nafkahilah dia curah kasih dan cinta
Lebih dari yang ku berikan kepadanya

Chorus
Dulu esakannya sandar di bahuku
Tangisannya kini ku serah padamu
Bukan bermakna dia bukan milikku
Fitrahnya perlukanmu
Jadikanlah dia wanita syurga
Mengerti benar akan maharnya
Taat itu bukan hanya pada nama
Indah ia pada maksudnya

Ku akur
Akan pesanmu
Puterimu kini amanahku

Iringilah
Dengan doamu
Bahagia kami dari redhamu


........................................................................................................................................................................................


Tersentuh hati bile dgr lgu ni....
bukan sebb lirik atau melodinya..cuma kewajipan yang diamanhkan pada seorg lelaki.....
PERKAHWINAN...sesuatu y indah....
sesuatu y indah xdtg dengan mudah....! ingat wahai KHALIFAH2 dimuka bumi....(tuju kat aku gak =P)

berbalik pada tajuk asal....bila terucap lafaz sakinah..maka terputuslah hubungan si anak(gadis) dengn ibu bapanya... 
WHY???? Syurga isteri di bawah kaki suami... so y gurl2 tu..nk ingtkn....bg adil ckit...jgn derhaka pada suami....(selagi si suami xlanggar hukum2 ISLAM!)

dari sekecil tapak tangan..hingga smpai watu ijabkabul...tanggungjawab sume jatuh kat si bapa...ble lafaz bermula...
menjadi kewajipan si suami pula mengalas sume tanggungjawab yang "ditinggalkan" oleh si bapa....
 melindungi si isteri dari segala muhibah....


secara fitrah..lelaki lebih gagah dr wanita...maka tugas lelaki sebagai KHALIFAH utk melindungi mereka...


Firman ALLAH yang bermaksud 
"Lelaki ialah pemimpin bagi perempuan oleh kerana Allah melebihkan sebahagian mereka (lelaki) atas sebahagian yang lain (perempuan), dan kerana lelaki selepas menafkahkan sebahagian daripada harta mereka." (Surah an-Nisa, ayat 34)


bagi lelaki..jadikanlah RASULULLAH sebagai idola... sifat2  terpuji RASULULLAH sebagai suami byk y leh diikuti..RASULULLAH sering menolong isterinya melakukan kerja di rumah yang baginda dapat melakukan sendiri seperti menjahit baju yang koyak, memasak, membersihkan laman dan kerja lain. 



Melakukan kebaikan kepada isteri adalah sebahagian tanda muslim sejati. Suami yang baik sedar bahawa dirinya menanggung amanah besar dalam soal menjaga kepentingan isteri. Sabda Rasulullah s.a.w bermaksud:
"Orang yang baik antara kamu adalah orang paling berlaku baik terhadap isterinya dan akulah orang paling baik terhadap isteri dari kalangan kamu." (Hadis riwayat at-Tirmizi).
Sikap baik sebenarnya bukan terhad kepada isteri. Semua orang berhak dilayan dengan baik, terutama ahli keluarga dan sesiapa yang diamanahkan kepada kita menjaganya.


Meskipun RASULULLAH pesuruh ALLAH yang sibuk dengan urusan menyebarkan dakwah dan berjuang di medan jihad, namun baginda masih ada kelapangan utk bermesra bersama isteri baginda dan ini bukanlah suatu yang menyalahi etika. Dan ingatlah bhwa RASULULLAH bersabda di dalam riwayat Tarmizi dan Muslim:
"Mukmin yang paling sempurna ialah yang paling baik akhlaknya dan paling berlemah lembut bersama isterinya."
p/s: menegur pada diri sendiri..=)

Sunday, 17 April 2011

berDOAlah selalu

semua orang mengharap impian msg2 tercapai...aku,kau,dia,,xde bezanye....
semua ade kehendak masing2...ap nak buat?
Istilah DUIT selalu da kite dgr kn...
DOA+USAHA+ISTIQAMAH+TAWAKAL....bese da trademark ni..cuma aku nak sentuh bab berDOA ni...bukan ber"dota"...=P
semua org mesti penah berdoa....tapi dapat x ap y korg nak tu? susahkn?
sabarlah hati...sabarkan separuh dari IMAN..=)

Firman ALLAH S.W.T
"berdoalah kepadaKu, dan berimanlah agar kamu memperoleh kebenaran."
(surah Al-Baqarah:186)



kita disuruh minta pada-NYA..so why nak malu2...mnx je la...
still xdpt gak? janganlah mengeluh...macam xcaya kat DIA je....DIA MAHA BIJAKSANA..DIA thu ap y terbaik bagi hambanya....




Firman ALLAH S.W.T lagi...
" dan apabila manusia ditimpa bahaya, Dia berdoa kepada Kami dalam keadaan berbaring, duduk atau berdiri, tetapi setelah Kami hilangkan bahaya itu daripadanya, Dia (kembali) melalui (jalannya yang sesat), seolah-olah Dia tidak pernah berdoa kepada Kami untuk (menghilangkan) bahaya yang telah menimpanya. Begitulah orang-orang yang melampaui batas itu memandang baik apa yang selalu mereka kerjakan."
(surah Yunus:12)



Sekiranya kita  x dapat perkara yang  dihajati, bersyukurlah dengan ap y ade. Semakin dekat kita kepada ALLAH, semakin hebat dugaan. Itu membuktikan ALLAH sangat kasih kepada sekalian hamba-Nya, agar kita benar-benar ikhlas dalam mencari keredhaan-Nya serta tidak termasuk di dalam golongan yang lalai dan terbiar diabaikan.


sesaiap y diuji..InsyaALLAH akan merasa manisnya IMAN itu..
 ingtlah ye 


"cukuplah DIA sebagai tempat manusia bergantung harap dan tawakal."
(surah At-Taubah:129)



moga doa kita diterima-NYA...InsyaALLAH
p/s: doakan utk parent penting =) 

1st

Assalamualaikum...


1st? sebab 1st post  la..hehe..


Firstly nak introduce myself....
nama diberi ada sperti dalam IC..=P
umur?            ---> makin lama makin pendek la....huu...
asal?              ---> diciptakn dari tanah...=)
status?           ---> dunia milik MAK AYAH...akhirat hnya DIA(ALLAH S.W.T)
pekerjaan?    --->belajar  dan terus belajar..masa kerja pon kena belajar gak kn?hehe
ap lg nak taw? tye la...InsyaALLAH jawab sekadar yang mampu....selamat brkngi ilmu...(^_^)